tisdag 15 maj 2012

Milford Haven

Vi har nu legat i Milford i fem dagar och jag har fått möjlighet att se omgivningarna detta på grund av att jagandet efter båtprylar fortsätter, jag har försökt köpa en ny rem till generatorn som börjar bli lite sliten, åk till nästa stad och dael sail säger man till mig.
Hojar iväg på min lilla cykel, det är fem mil !! som tur är så är det Engelska mil, kommer fram till shopen, nää en sån där måste jag beställa säger killen, hur lång tid, fem arbetsdar, nej då köper jag en i milford.
Frågar i en bilverkstad, nej, en verkstad som servar o säljer generatorer, nej till slut får jag tips om ett företag som heter Tom Smith men det ligger fem mil norrut !!
Cyklar igenom ett mycket fint naturområde o kommer fram till en ruin där man har inrett en pub i gammal stil, hittar en fin liten väg som går liksom i ett dike, det är vallar med växtlighet på båda sidorna.
Efter en timmas cykling ger jag upp klockan är sex o det gör ont i A, det luktar vääldigt konstigt här, det finns flera raffinaderier här och jag tror inte att dom är så där jättekul ur miljösynpunkt.
Skruvar dit den gamla remmen, hoppas den håller till Sverige där man kan köpa en i varenda mack.
Men allt är inte dåligt här, det är en fantastisk natur, dom snackar två språk varav det ena är totalt omöjligt att förstå, kanske ett arv från Vikingarna som kom hit på 1000 talet och faktiskt en del stannande för gott här.
Det finns ett fantastiskt museum med en variant på en Svensk flagga utanför, vad är det för flagga frågade jag på museet, den första gubben visste inte men den andra berättade att det var landskapets flagga och det blå upptill symboliserade himlen, det gula solen och det bå i botten havet, det är vår flagg också sa jag lite stolt.
Har kollat på Gribben o dom sista prylarna till båten kommer imorron Onsdag så då drar vi norrut, planerar att gå via Crinan Channel till Caledonian, det ska vara mycket naturskönt där vi får se.


Svensk Flagga ?


Snacka om rotvälska, jag hade inte en aning om att det fanns två språk här men så är det, alla skyltar har dubbel text.

1 kommentar:

  1. Hej på er o välkomna till sverige.
    Ni passerade vår båt cellina i går kväll i Mallöströmmar vid 10 tiden.
    Blir ni tag på västkusten kan vi kanske träffas.
    Jimmy

    SvaraRadera