måndag 13 februari 2012

Caribbean

Today Monday we have done the last thing before crossing A, tonigt we will meet Soraya and her boyfriend and eat a typically Swedish meal (pannkaka) and tomorrow morning we will leave Cap Verde.
Vi börjar nästa acklimatisera oss här, känner en massa människor o börjar förstå lite Creole men nu måste vi dra, ska vi vara hemma i Sverige i Juni så blir det i stort sett bara en U-sväng i C.
Var o Klarerade ut idag, gick först till marinpolisen, ja du ska skriva i dom här papperen båten hemadress Crewlist osv, men det har jag ju redan gjort en gång nä nä skriv, sedan skickade dom mig till Tullen som hänvisade tillbaka för jag måste visa papper på att jag checkat ut, så där höll vi på etrt tag innan jag äntligen blev klar, är rätt säker på att dom har kvar mitt Certifikat på båten, som tur var har jag färgkopior så jag hoppas att det funkar på Barbados, dom kan vara rätt så knepiga att ha o göra med dom här gubbarna.

Elsäkerhet a la Onavevarvet, här går inte säkringen i första taget, bra för oss när vi skulle svetsa o slipa samtidigt.



Den Flytande baren i Marinan, där hänger en del gubbar hela dagarna, man får inte ha anlag för sjösjuka för när dyningen går hög så far hela baren fram o tebaks.
En liten historia från den roderlösa seglingen, efter tre dar så började vi vänja oss vid att styra henne uta roder, nödrodret funkade skapligt o så länge det blåste så gick hon skapligt o blåste gjorde det mellan 10 o 15 m, SG hade lagat mat, någon gryta med potatis o grönsaker, ganska salt för vi anvånder havsvatten för att spara vatten, kaparn hade bytt om till middan, tog den djupa tallriken (vi äter jämt på djupa till havs) satte sig i sittbrunnen, och börjar äta, för det mesta så rider Cat fint över vågorna men ibland kommer det  i otakt o det här var ett sånt tillfälle, en våg bröt över sittbrunnen rakt över Capt som blev dyblöt o fick tallriken rågad med havsvatten, fick hälla av o maten blev ändå saltare men det var bara o äta o tiga.
Nåja nu hoppas vi på slör o läns och då ska vi segla med bara jagare o storstäng, spänna upp biminitaket o låta båten sköta sig själv.2019 m till Bridgetown Barbados

1 kommentar:

  1. Lycka till gubbar, det verkar rätt stressigt att vara långfärdsseglare trots att ni är pensionärer. Hur som helst ha det bra , det skall bli spännande att läsa om överfarten när ni kommer fram till Bridgetown .
    jimmy

    SvaraRadera