fredag 2 mars 2012

Bridgetown Barbados

Yes after 15 days and 9 ours we approach Carlise Bay in Bridgetown, it was at 11 pm so it was very dark and the wind was obout 15 m the last tree ours and the rain was heavy, but our freind Mark and Sue give us a good help to fibnd our way in to the harbouer and in the morning they show up with fresh bread and fruit, god bless them.
Men innan jag berättar om vår resa vill jag berätta om en del andra (olycks)bröder o systrar i Mindelo Cap V. En tysk som vi pratade med hade gått ca 200 m från Cap V när han vaknar en natt av att en båt kör rakt in i sidan på honom, det var en Kinesisk fiskebåt som körde ett stort hål i båten och klippte av toppvantet så masten gick omkull, på VHF en sa han im sorry och stack !! tysken fick gå för motor tillbaka och fick slut på soppa som han lyckades tigga till sig av ett fartyg, alla som har gått mot vinden till Mindelo i sundet vill vad det vill säga vind 15-17 m ström upp till 4 knop och en mycket krabb sjö men han klarade det och reparerade båten o riggen o stack en vecka före oss, har inte sett honom sen dess, hoppas att han klarat den här gången.
En annan kille hade tagit ombord en tjej i 30 års åldern, i hamnarna är det rätt mycket folk som kommer o frågar om dom får följa med o segla mest ungdomar, studerande som har tagit ett sabbatsår och båtluffar runt jorden, det här var en sån böna, efter 3-4 dar blev hon sjuk med starka smärtor i magen och blev bara sämre, capt styrde mot Cap Verde för att få läkarhjälp men alla som läst SY Glädjen förstår hur det slutade, hon dog innan dom kom fram i brusten blindtarm och killen som betraktas som redare med ansvar för pass ekonomiskt o juridiskt fick betala motsvarande 30000:- skr för att bli av med henne.
Tre st båtar vara en Svensk en Norsk Svensk o en Fransman hade motorhaveri pga. vatten i maskin, lätt gjort när man seglar i hög sjö på undanvind o avgasslangar är felmonterade.
Nåja med det i minnet drog vi iväg den 14:e alla hjärtans dag lite kändes det som: jag undrar vad som ska gå sönder nu då ch mycket riktigt daqg tre på natten ökade vinden, vi gick för babords halsar och vid en by på ca 15 lovar hon upp, autopiloten svarar som den ska men fastna på dikt styrbord, jag kastar mig på ratten, den sitter som ber o går inte att rubba, tittar på vindindikatorn och kastar mig ner på durken när bommen kommer (gipp) pang nånting hände med bommen, tänder pannlampan, bomfästet har gått av vi masten o bommen hänger i rodkicken o släpar på sprayhooden, på några sekunder har den effektivt sågat sönder min nya sprayhood. Väcker Arne som försöker få loss auton, under tiden går vi runt i cirklar med fladder i alla segel, får ner storen o lyckas surra den , vi får loss autopiloten o kan börja styra igen !! om ni inte har styrt på havet på natten så prova nån gång, dom som gillar handstyrning får sitt lystmäte, det är kolsvart, om det är moln finns inga stjärnonr att styra på så man får starrbliga på kompassen o vindinstrumentet men vi fixar det och när det blir ljust drejar vi bi och lagar storbommen, det är fästet i masten som gått av,(nytt sedan i fjol) sedan autopiloten det är en bricka som har som funktion att ta upp dom axiella krafterna på styrarmen som gått rätt av, den är 25 mm i dia och har ett hål med en sprint på 4 mm rätt igenom, var hittar man en sån här 1633 m från Barbados ? vi börjar leta, kanske att man kan ta en bit fån den gamla hjärtstocken som gick sönder i Cap V, vi börjar med den men den är 35 mm, vi kan fila av den säger Arne, jo säger jag menb då är vi nog framme innan dess, går ned för att leta mer material och vad hittar jag i min låda, en bricka som är 25 mm och rätt tjocklek, det kanske finns en gud i alla fall, vi sätter igång o borrar gålet o slår i sprinten,skruvar ihop o när klockan är sex seglar vi igen-
Forts följer.

1 kommentar:

  1. Heja gubbar, ni är fantastiska. Väldigt skönt att ni är framme i Västindien, Mina föräldrar har varit väldigt mycket på Barbados. Och vi känner faktiskt en kvinna från Barbados som pratar Svenska och vet hur allt fungerar, så om det är så att ni behöver hjälp med något kan jag kanske förmedla en kontakt.
    Jag ser framemot att följa era äventyr i VI.
    hälsningar Jimmy

    SvaraRadera