måndag 5 mars 2012

Part Two

Ja efter att auton var lagad sa lopte det pa nagra dagar, for dom som akt Vasaloppet vet ungefar hur det kanns, ar vi aldrig framme snart, men pa den 7:e dagen hande det nagot, jag hade haft hundvakten och sov till gryningen da sager Arne  det kommer ett Fartyg, slar pa AIS en och ser att det ar Storm Ranger men hon gor bara 6 knop och har kurs rakt pa oss, nar hon kommer narmare gar hon ner till 2.5 kn Arne o jag tittar pa varandra Pirater!
Jag borjar ta pa mig sjoklader och plocka fram emergency sacken men Arne sager, dom kommer att doda oss, sag inte det sager jag det ar ju vi som ar varda pengar har, vantar men inget hander nu ar det bara 1.5 nm till henne, jag plockar fram dom vapen vi har, inte mycket ett harpungevar o nodraketer som kan vara nog sa besvarliga se lungt vatten.
Inget hander, ska jag ropa upp henne ja gor det o fraga hur vadret blir (ett lampligt samtal med pirater) naja jag ropar Storm Ranger Storm Ranger this is Swedish Sailvessel Catalina do you read me over, han svara direkt bryter pa ryska eller jag vet inte hur somaliska later, men han svarar att dom har maskinproblem och driver fan trot men vi seglar framfor deras stav o inget hander, vi drar en suck av lattnad nar hon forsvinner bakom dyningarna.
Sedan gar det nagra dar igen sen ar det fardigt, nar vi har fyra dygn kvar och jag har vakten (alltid) regnet oser ned och det blaser 15 m borjar auton krangla, jag sitter pa durken bakom ratten och aterstaller den men till slut gar det inte langre Arrne skriker jag det ar dags igen, han vet vad att gora och kollar loss auton, samma fel som forra gangen och nu ar det slut pa material, handstyra, vi gar ned pa en timmas vakter vilket inte kanns sa langt pa natten men somnen blir lidande och pa morron ar koncentrationen dalig sa vi drejar bi och sover tva timmar.
Vaknar lite piggare och fortsatter pratar med Lotta pa Sat phonen och det ar roda pilar dvs hard vind resten fram till Barbados, och det blir det regnet kommer i byar liknande vara askbyar hemma och da sticker vinden upp i 15 m och det blir mycket svart att styra for man ser ingenting.
Pa kvallen den 29:e borjar vi se on men vi ska runda o angora pa sydvastsidan sa det ta en stund, regnet okar till skyfall, plotsligt ser jag en lanterna rakt forut, det ar en stjarna sager arne men den ar gron sger jag dessutom ar det molningt o da brukar man inte se stjarnor ok det ar en segelbat, vi gar om den o far den pa var styrbordsida sedan forsvinner den o vi ser inte till den nat mer.
Ropar upp Mark som ligger i Carlise Bay och ska lotsa oss in, en Amerikan svarar och en viss forvirring uppstar men sen kommer Mark in och sager att han tander en stralkastare som ska vagleda oss in, gar upp jamsides med dom o tackar for hjalpen gar ut en kabellengd och droppar ankaret puuh 14 dagar o 9 timmar lite jobbigt, vi har slorat vilket gor att vi seglat 2173 nm isallet for 2019 men det var det vart, baten gar fortare och hon rullar inte sa farligt seglen stabiliserar namligen, ett antal grejor har gatt sonder ska gora en egen lista pa det, kan vara bra for presumtiva atlantseglare att lasa, aterkommer om Barbados

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar