torsdag 29 mars 2012

Puerto Rico

Anländer till PR, Salinas sent på eftermiddan, hittar inte hamnen utan vi lägger oss på svaj o jag tar dingen o rekar, det finns nämligen en hamn, vi ser båtar men inte hur man kommer dit, enligt sjökortet så är det bara 0,9m djupt där.
Träffar en Amerikan i hamnen som gör ett väldigt enkelt sjökort på hamnen o vi drar iväg mot den, det ska finnas vita bojar som man ska följa, vilken sida frågar jag it dosent matter säger han, men på väg in så kör vi fast i leran, en av bojarna flyger upp o sätter sig i ett träd, det är ingen boj utan en fågel typ vit häger men sen så hittar vi in, hamnen verkar dock lite för grund för oss.
Försöker checka in i hamnen men det går inte, ringer tullen o dom säger, ni måste gå till Ponca för att checka in, kan vi ta en bil frågar jag, nej ni måste ta med båten, det är 25 nm och tar nästan hela dan, och hoppar in till tullen, vi vill se din Visa säger dom jag, visar vår visa som vi fixat,det här är inget visa säger dom, det här är ett ESTA noch gäller bara om du kommer med ett flygplan eller ett kryssningsfartyg, men vi är samma gubbar säger jag, dom tittar väldigt strängt på mig, vänta här.
Efter två timmars dividerande får jag beskedet, i morron bitti måste du gå till banken o hämta 585 us dollar per man, har ni något kryssningstillstånd, nä ok då får du betala 19 us till !!
och du måste vara här 9 på sekunden ööh.
Åker tillbaka till Arne som ringer Pamela vår kontakt här o ber henne kolla om vårt gamla Visa inte gäller, hon får inte tag i någon som kan svara så på morron så drar vi till banken o lyckas ta ut pengarna efter en hel del letande, kommer tillbaka till tullen en timma sena, inga problem säger dom.
Vi betalar och den kvinnliga tullaren säger vänta här, tar det lång tiden timma säger hon, vi går o äter, och sitter o väntar nu har det gått två timmar.
Sitter o sover då kommer det en kille som heter Rodrigues o hämtar oss, han intverjuar mig, var är jag född, vad jobbar jag med, hur lång är jag vikt osv, sedan tar han fingeravtryck på alla fingrarna, ett kort o producerar ca 15 st papper om mig.
Nu är det Arnes tur, det går mycket fortare för honom jag vet inte varför, kanske för att varit i USA o jobbat tidigare, nu är kl nästan 1400 på em o vi måste dra som raketer från Ponca.
Kommer till Salinas i solnedgången, går på grund igen men kommer loss med hjälp av seglen o droppar ankaret längst ut i hamnen.
Ringer Pamela som vi egentligen kommit för att träffa och hon dyker upp på Restaurangen där vi käkar middag och lämnar över paketet med Antennen till AIS:en så om vi nu får dit den så kommer man att kunna se oss på webben.
Vi kommer att dra på Fredag till ST Marten o bunkra för den långa resan till Azorerna, vilket är ca 2300 nm fågelvägen, men räknar med att det kommer att bli längre då vi antagligen måste gå norrut innan vi hittar rätt vindar till AZ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar